torsdag 27 juni 2013

Plockblommor

När jag är ute och promenerar, så poppar det ibland upp fina blommor som gärna vill bli plockade. Eller kanske är det snarare tvärtom, att jag gärna vill plocka dem. Tänker ofta att jag borde ha haft en sax med mig, för att underlätta det hela.

De här blommorna fanns i en trist skogsdunge som låg precis vid ett köpcenter i söderförort. Jag tänkte att de var "för fina" för att växa där naturligt, dvs att inte ha blivit planterade. Dålig koll här, känner jag. Men de kan ju ha blivit planterade någon annanstans och spritt sig dit? Någon som vet vad det är för blomma? Ingen fridlyst hoppas jag! Nu står de i vasen på köksbordet hemma hos oss i alla fall.

Vasen (glaskannan) har jag förresten hittat på en loppis; Möbelgruppen i Midsommarkransen.

2 kommentarer:

  1. Blomman heter Malva. En av mina favoriter bland angsblommorna. De finns i vitt ocksa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha - stort tack för info! då har jag lärt mig något nytt! :) riktigt fina blommor, och verkar inte vara fridlysta heller.

      Radera