lördag 5 juni 2010

Träpjuck

På Karlholms marknad hittade jag ett par träskor!

Nedan lilla konversation utspelade sig mellan mig och den lite specielle, men mycket trevlige, säljaren/skomakaren. När jag tänker efter så var det hans odefinierbara dialekt som gjorde honom speciell. Han sa sig vara från Skåne, men det var absolut ingen skånska jag hörde. Hur som helst... obs! jag, med solglasögon (och därmed lite förvrängd färgsyn) på mig:

- Jag skulle vilja ha ett par röda träskor i storlek 36.
- De är tyvärr slut; jag har åkt runt på tjugo ställen.
- Okej, men då tar jag ett par svarta. Nej... inte de där med svart klack. De med träfärgad.
- Du menar de blå. Varsågod.

Så det fick bli ett par blå, men visst är de snygga? Jag vet inte om de är fotriktiga, som namnet Svensk Fotriktig Trätoffel antyder, men på något sätt sköna. Och i alla fall väldigt lätta att sätta på sig. Tänkte ha dem i stan ett tag; tills de blir helt otrendiga. Då tar jag ut dem till stugan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar