tisdag 2 mars 2010

IKEA-bläddergodis från '69



Mm, får såna härliga nostalgikickar när jag bläddrar i IKEA-katalogen från '69!

Hemma i mitt barndomshem förnyades en större del av bohaget under slutet av 60-talet, och sedan fick de möbler som bars in över tröskeln då leva kvar under större delen av 70-talet också. Inget köp-slit-släng hos oss inte, utan det skulle slitas ordentligt. Och det slets ju inte heller för den delen; så det fanns liksom ingen som helst anledning alls att byta ut något.


Till exempel den läckra, röda hallmöbeln Robin hade vi hemma. Med tillhörande spegel.



Även nattduksbordet Hemsö kunde man hitta hos oss, i två exemplar. Dem skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha hemma hos mig nu faktiskt, och slog därför en pling till mamma idag för att höra om de fanns kvar i förrådet. Och det fanns de! Kan sätta en peng på att jag många gånger sagt att de kunde fara och flyga i samband med någon förrådsstädning. Men nu är jag väldigt glad för att de finns kvar, kan jag säga! Tyvärr funkar de inte i mitt nuvarande hem, men i framtiden hoppas jag att de får plats! För de är som sagt inte utslitna på något sätt.

6 kommentarer:

  1. Du kan väl inte ha nattduksbord? Då kan ju folk se vad klockan är! ;)

    SvaraRadera
  2. ja, men bara om man ställer en klocka ovanpå! ;)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att kolla i ikeas gamla kataloger. Ikeas finaste möbel någonsin finns i katalogen från 1969 nämligen fåtöljen trofe. Ja just det jag har även en av dom där regissörstolarna på omslaget :)

    SvaraRadera
  4. Trofé är lite kul. den får mig av någon anledning att tänka på mitt dagis, där jag gick i början av 70-talet. har i och för sig svårt att tro att vi hade såna där. roligt att du har regissörsstolen! vi hade en annan framsidesmöbel hemma, nämligen den som heter Krumelur och fanns på framsidan av IKEA-katalogen '72.

    SvaraRadera
  5. Svar: Vad roligt! Ni kanske hade sådana på ditt dagis för trofé gjordes om senare till en barnstol :)

    SvaraRadera
  6. vad gav du för den där??? Den ser jävligt tummad ut!

    SvaraRadera