söndag 2 september 2012

IKEA 1963

Det var länge sen jag tog en tillbakablick i gamla IKEA-kataloger, så nu plockade jag fram katalogen från 1963 för att se vad som erbjöds i möbelväg för 50 år sedan.

Lite plottrigt med kvarlevor från sådant som ser mer ut som 50-tal blandat med tråkig allmoge. Pop art hade inte riktigt dykt upp ännu. Det jag gillar bäst från 1963 års IKEA-katalog är fåtöljerna och stolarna. Titta bara på GONDOL. Så enkel och så snygg!

 Här gillar jag både stolarna och färgkombinationen.

En inredningsdetalj att plocka upp: den svartvita vägkartan bakom drinkhyllan. Skulle absolut funka även nu!

7 kommentarer:

  1. Ja, väggkartan var riktigt läcker.

    SvaraRadera
  2. Oh, vad står det att fåtöljen på sista bilden heter? Den rundade, i blå-turkost tyg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den heter RONDELL och är formgiven av Erik Wörts. Träpartierna är av teakbetsad rödbok.

      Radera
  3. Vad roligt att ha dessa gamla kataloger att bläddra i.

    SvaraRadera
  4. Så skoj att kunna bläddra i gamla Ikeakataloger! Vilken skatt du äger :-) Ska du på Antikvärldens dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, kul att bläddra i dem lite då & då! :) jag ska inte på Antikvärldens dag (men hoppas se lite på era bloggar! ;)

      däremot kommer jag att ta en sväng till "2-km loppis i Aspudden" imorgon!

      Radera
  5. Jag har stolen rondell fast i svart galonliknande material, kan du titta vad den kostar och vad det står om den, lappen under min stol sitter kvar med info om en del.trodde den var från 1953 men din katalog var från 1963?

    SvaraRadera