lördag 27 april 2013

Där barn jag lekt

 Mor och barn, bronsskulptur av Axel Wallenberg

Jag är en sådan där som älskar att tänka tillbaka på min barndom, och att minnas hur det var då, på 70-talet. En del av det jag kommer ihåg bloggar jag om på V-jeans

Idag tog jag därför bebis, barnvagn och bil till Vallentuna, där jag är född, och tog en riktigt lång promenad "down the memory lane". Mitt första hem låg på Norrgården 29, och nedanför vårt vardagsrumsfönster fanns ett litet torg där den fina Mor och barn-bronsskulpturen stod. Eller står fortfarande, för den delen. Det här var ju såklart inget jag reflekterade så mycket över då när jag var liten, mer än att jag mer än en gång varit framme och klappat på det där bebishuvudet.

Om man går från Norrgården till Vallentuna centrum, så passerar man de här fina 50-talshusen på Allévägen. Nio stycken likadana på rad, målade i olika pastelliga kulörer.


Jag älskar att de har bevarat de gamla dörrarna. På andra ställen där det finns hus från samma årtionde har jag sett att man ovarsamt bytt ut de gamla fina dörrarna mot förmodligen praktiska men alldeles för moderna dörrar. Särskilt den här dörren med harlequinmönstret är en riktig godbit!

1 kommentar:

  1. Ja, det är fruktansvärt där de byter ut mot aluminiumdörrar som dessutom åldras jätteilla!

    SvaraRadera