lördag 11 januari 2014

Galgar med historia


Visst är de fina, de här gamla trägalgarna? Hittade dem när vi var och städade i pappas lägenhet. De berättar säkert varsin historia, för den som vill.

Jag har kollat lite, och Svenska Varuhuset lär ha funnits i Stockholm i början av 1900-talet. Hotell Standard i Bollnäs finns inte kvar, men där ska travkusken Stig H Johansson bott på sommaren, när han var i 20-årsåldern tränade trav i krokarna. Gillar det rena typsnittet på den galgen.

Sen har vi Kungl. Göta artilleriregemente, som verkade i Göteborg från 1794 till 1962. Och så har vi galgen från Hjalmar Pettersson, Engelbrektsgatan 6 och med ett kort och fint telefonnummer; 11256. Vet ej vad det är för något, men möjligen en bokhandel i Katrineholm eller Karlstad.

Ja, det gick ju såklart inte att göra sig av med (alltså slänga) de här galgarna, så jag tänkte att jag kunde se om de går att sälja på loppis till våren. Någon kanske har gjort det till sin grej att bara ha äldre galgar i bruk. De är ju stabila och bra också, förutom att de är snygga!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    De går säkert att sälja på loppis, själv hänger jag mina kläder på dessa fina gamla trägalgar och har samlat på mig under åren.
    Allt gott.

    SvaraRadera
  2. Kul med galgarna, jag har också en hög med härliga skrifter på.

    SvaraRadera
  3. Jag har bytt ut alla mina plastgalgar mot trägalgar med text. De går säkert att sälja på loppis - annars köper jag dem gärna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul! maila mig på maine1000(snabel-a)hotmail.com om du vill köpa dem!

      Radera