söndag 1 juli 2012

Jag lyckades!



Titta noga på bilden ovan. Det är nämligen ett fenomen där. Där, till höger!

Jag har för första gången lyckats att få en orkidé att blomma igen! När jag såg den första knoppen blev jag alldeles varm i kroppen, och sen kom det en till... och så ett helt gäng. Och nu är de alla utslagna! 

Det som i vanliga fall sker när orkidén släppt sina ursprungliga blommor och blivit tråkig pinne med några gröna blad, är att jag efter några månader tröttnar på pinnen och slänger blomman och köper en ny. Men nu har jag ställt in de här blommorna i gästrummet, där de liksom inte stör för mycket. Eller blir störda, för all del. Det kanske kostar på att knoppa sig.

Well, nu hoppas jag i alla fall bara att de där orkidékompisarna bredvid fattar vinken och pressar fram några knoppar de också!


5 kommentarer:

  1. Jag har tidigare gjort om du. Låtit orkidén blomma färdigt och sedan kastat den. För en tid sedan var jag hos min syster som är en baddare på orkidéer. De blommar hela tiden och md massor av blommor. Denna gång hade hon en som blommade med 23 blommor. Ännu en gång så frågade jag henne om hon hade ett tips för mina missfoster och hon berättade gärna. Låt blomman hela tiden stå i lite vatten och spola igenom den ibland under kranen så ska du lyckas, sa hon.
    Nu har jag följt hennes råd en tid och mina torra blommor börjar vakna till liv och några har t.o.m. tänglar med knoppar.
    Det finns hopp även för mina blommor!

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort precis som du och gjort mig av med pinnen när inget har hänt på jättelänge. Alla som jag pratar med om att jag tycker orkideér är svåra så ser de helt frågade ut och ger olika tips och säger att det är jättelätt. Vi får la se, har en som jag fick av jobbet i mitten av maj och den har fortfarande blommor :)

    //Therese

    SvaraRadera
  3. För mig har det alltid varit med just orkideér ju mindre jag bryr mig ju mer blommar dom :)

    SvaraRadera
  4. Enda gången jag får mina orkideer att blomma om, är när jag bär hem dom till mamma!De kan ha stått ett år hemma utan att blomma, kommer de härifrån tar det någon vecka, sen står de med knoppar!Vet inte vad jag gör för fel, är väl för "daltig" med dom antagligen :)

    SvaraRadera
  5. vattna under kran eller ignorera, det är frågan det! :) en kompis tipsade om att det fins speciell orkidénäring som man kan köpa i vanliga livsmedelsbutiker. den hade fått hennes orkidéer att (om inte annat) få riktigt gröna och pigga blad!

    SvaraRadera