måndag 10 augusti 2009

Rörstrand Finess

Det är helt omöjligt att påbörja denna blogg på något annat sätt än med en bild på Rörstrand Finess.

Rörstrand Finess, formgiven av ?

Om inte denna assiett hade funnits, hade bloggen nämligen inte heller funnits!

Jag hittade den tidigt i somras, på en loppis i Finnerånger, som ligger i närheten av min sommarstuga i Karlholmsbruk. Jag var där och kikade rent allmänt (trodde jag då), men när jag såg denna Finess-asssiett var det direkt något som högg till i hjärtat. Konstigt nog krävdes det en natts betänketid, men dagen efter hade jag bråttom tillbaka till loppisen, för att med andan i halsen konstatera att min assiett fanns kvar. Det blev tre assietter, en såssnipa och ett litet ovalt fat den gången.

Jag trodde att vi hade haft det här porslinet hemma när jag var liten, men efter att ha kontrollerat saken med mamma, kom vi fram till att så var det inte. Det spelar dock ingen roll alls, för jag älskar verkligen dekoren! Finess är stilfull med sin guldkant, samtidigt som den är lite tuff med triangelmönstret. Tyvärr vet jag inte vem som formgivit den, och om just du råkar veta det så får du gärna berätta!

I och med det här inköpet började mitt samlande av Finess-serien, och det gav även mitt intresse för porslin, glas och design en helt ny dimension. Intresset hade visserligen funnits där tidigare, men legat i någon slags dvala.

Nu är det riktigt, riktigt roligt att besöka loppisar, prylbodar, antikhandlare och diverse webbsidor - man vet aldrig vad man kan hitta!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Samlar du fortfarande? Har nämligen en hel servis som jag skulle vilja få bort till ett förmånligt pris.

    hör isf av dig till: fredrik.holst89@gmail.com

    mvh Fredrik

    SvaraRadera