söndag 11 mars 2012

Istället för Retromässan


Jag skippade Retromässan denna gång, och tog mig istället hem till mamma i norrförort, och hjälpte henne att städa lite i förrådet. Vi hann också ta en titt i köksskåpen, och allra längst in i ett av dem hittade jag tre melamintallrikar som jag genast fick sköna barndomsvibbar av. Mamma använder dem inte längre, så jag har nu övertagit vårdnaden om dem!

De kommer från finska Sarvis Oy, och jag gissar att de hängt med från 1950-60-talet. Jag gillar både formen, med öronen, och färgerna! Sarvis Oy bildades 1921, och tillverkade då plastknappar. På 50-talet började man tillverka plast för hushållet; i polyeten, polysteren och melamin. 1988 köptes företaget av Hackman, och numera tillverkas vissa Sarvis-designade produkter av Hammarplast.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag skippande också mässan, men efter att sett några blogginlägg från mässan så fanns där många vackra textilier. Skålarna är jättesnygga och vad kul att dom är i olika färger. Hoppas att du mår bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, som alltid kul med färger! :)

      jag mår fint - ser fortfarande lite suddigt, men det går åt rätt håll!

      Radera