tisdag 5 februari 2013

Börja virka

I helgen var det en rolig och inspirerande syjunta/pysselträff hos Loppistan! Jag hade med mig mitt fjärilsgirlangpyssel dit. Vi var fem pyssliga tjejer på plats, och förutom värdinnan själv hade jag sedan tidigare lite koll på The Loppers också, men inte träffat någon av dem som var där förut. Det var kul att sitta tillsammans med likasinnade och hålla på med sin grej och samtidigt snicksnacka, och jag längtar redan till nästa gång!

Fjärilspysslet är inte helt färdigt ännu, men jag håller ändå så smått på att förbereda nästa projekt, som jag varit sugen på att göra länge: att börja virka. Egentligen skulle man kanske säga att fortsätta virka, för jag har ju kunnat det lite grann i skolans syslöjd. Men eftersom jag inte virkat mer än ett stycke ojämn grytlapp tidigare, och så länge sedan, så är det som att börja om från början.

Min tanke är att virka en filt bestående av lappar i olika färger. Helt basic, inga mormorsrutor eller sån överkurs ännu alltså, utan bara fram och tillbaka liksom. Bara lm (luftmaskor) och fm (fasta maskor). Jag hade lika gärna kunnat börja sticka, som jag har gjort lite mer (två rätt fina tröjor), men nu väljer jag virkningen, så att jag kommer igång med den! Så igår var jag hemma hos min mamma och hämtade några virknålar, ett par garnnystan och lite virktips. Det jag behöver öva på innan jag börjar med själva filten är att få till jämna maskor, så det inte blir krusidulligt och fult. Ska bli spännande att se om jag får till det bra! Snart är jag (förhoppningsvis) igång!

2 kommentarer:

  1. Det var verkligen kul att träffa dig :) Det är en bra idé du har med filten, ska bli spännande att följa.

    //Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var roligt att ses... och snart är det ju dags igen! :)

      Radera