lördag 9 februari 2013

Vad är det de heter?

De här typiska rosenbesticken, som vi med många hade hemma på 70-talet. Och som fortfarande ibland (men väldigt sällan) används hemma hos mamma. Jag slungas tillbaka till barndomen på ett skönt sätt när jag ser dem. Hos oss använder vi vanliga standardbestick från IKEA till vardags, men egentligen borde man ju byta till de här, om mamma kan tänka sig att släppa dem. Lite roligare liksom. Men: vad är det de heter egentligen?

Kan säkert googla mig fram till det, men det är ju roligare att fråga er därute som har koll, och se om det är någon som vet!

4 kommentarer:

  1. Tyvärr vet jag inte vad de heter men även jag är uppvuxen med dem...har smörgåsbestick i serien som endast används när det är dax för varma mackor...inte så ofta.
    Dock har jag sett att Åhléns (vissa) säljer dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vanligaste namnet är nog helt enkelt "Rosen". De säljs ganska ofta på Tradera - kanske för att många känner "barndomsvibbar" när man ser dem. Själv hade jag dem som mina första bestick när jag flyttade hemifrån 1976.
      Hälsningar
      Gunnel

      Radera
  2. Min mamma har också bestick serien "Rosen". Vet inte om de fortfarande säljs hos Åhlens eller om dom slutat med dom. Var inte allt för många år sedan jag var där och köpte några extra bestick till mamma.

    SvaraRadera
  3. klart de heter "Rosen"... vad annars! :) hade missat att de fortfarande tillverkas. dock behöver jag nog inte ta mig längre än till mammas kökslådor, som sagt.

    SvaraRadera