söndag 27 september 2009

Rörstrand smörskål

Det blev 3,5 loppisbesök i helgen! En av loppisarna räknas knappt, för det var en tafflig variant som inte var värd sitt namn helt enkelt. Men de andra 3 hittade jag lite roliga saker på.

Det första fyndet blev denna smörskål, designad av Marianne Westman. Tyvärr saknas det tillhörande trälocket, men jag tycker skålen är fin i alla fall.

Rörstrand, formgiven av Marianne Westman

Gillar texttypsnittet, den milt ljusgröna färgen och de vita prickarna som man kan känna med fingret. Får se (om)/när den kommer till användning; det är ju inte varje dag man serverar smöret ur en smörburk i porslin nuförtiden.

3 kommentarer:

  1. Hej! Under några år på tidiga 60-talet använde jag en bytta av porslin till familjens smör, men jag fick så småningom kasta byttan eftersom det började lukta härsket smör. Så använd din fina Rörstrands-bytta till sylt i stället.
    Hälsningar från Kerstin Hallberg (som idag har sett den fina matt-utställningen på Liljevalks

    SvaraRadera
  2. Tack för det goda rådet, Kerstin! :-) Jag får helt enkelt se till att använda smörskålen vid "finare" dukning, när den inte står och pryder sin plats i porslinsskåpet.

    SvaraRadera