söndag 21 februari 2010

Grytisar från 10-gruppen


Var på inflyttningsfest hos min brorsdotter J igår. Hon har en jättefin 2:a med två fungerande kakelugnar som bidrar till myseffekten. Det mesta hos henne går i vitt och svart, så jag hade med mig de här grytlapparna, design 10-gruppen, som present.

Lite om 10-gruppen (från deras webbsida):

"1970 samlades tio unga textilkonstnärer och formgivare som upplevde att deras bästa mönsteridéer förkastades av de dåtida stora textilföretagen som ”osäljbara, för svåra, okommersiella”. Tillsammans bildade de 10-gruppen, med målsättningen att själva kunna följa och styra hela processen från mönsterskiss till färdigt tyg i butiken.
Under åren som gått har 10-gruppen presenterat ett 30-tal framgångsrika kollektioner med mer än 700 producerade tyger och tapeter. Gruppen har ställt ut på ett flertal av Sveriges museer, och på olika museer runt om i världen.
På Götgatan 25 i Stockholm driver 10-gruppen sin egen butik, där de egna produkterna finns till försäljning."

Det finns mycket fint hos 10-gruppen. Jag har ännu inte hunnit skaffa mig något av deras produktion hem till mig; men det kommer nog!

10-gruppen och jag är för övrigt födda samma år; bara en sån sak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar