fredag 11 november 2011

Besök på Frösö Handtryck


DUO, Frösö Handtryck, formgivet av Eva Jemt

Jag var i Östersund i veckan och passade då på att titta in på Frösö Handtrycks fabriksförsäljning. Mm, det fanns mycket designgodis där! Till exempel tyget DUO, formgivet av Eva Jemt. Det finns också i en annan färgställning; grönturkos/svart, som skulle passa fint som gardinlängd i vårt nya vardagsrum.


Såhär ser det ut i butiken...


... och det är här inne i fabriken allt produceras. Just här hänger något av jultygerna på tork.

Enligt uppgift finns det inte så många handtryckerier för textil i Sverige, så det var skoj att titta in i ett av dem! Bakom butiken fanns ett stort rum där det gasades för fullt på symaskinerna, och man var välkommen att titta in där också.

Återkommer med vad jag fick med mig hem från butiken!

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att se lite från fabriken. Jag hittade två fina påskdukar i lila som jag senare sålde på Tradera, har ångrat mig flera gånger om...

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken lycka att få se fabriken och alla textilier. DUO tyget jättesnyggt i all sin enkelhet.

    SvaraRadera
  3. ja, jag skulle gärna åka dit fler gånger, men det är ju inte riktigt så att man bara råkar ha vägarna förbi Östersund. tyvärr!

    SvaraRadera