måndag 7 november 2011

Iittala Paadar godisklubbglas

Iittala Paadar, designad av Tapio Wirkkala 1970-76

Ett lagom stort (eller snarare litet) glas att ha små godisklubbor i är snapsglaset Paadar från Iittala.

Njae... det designades såklart inte för godisklubbor från början, utan för att matcha Finlandia Vodka-flaskan. När man köpte en sådan på 70-talet, så fick man ett sådant här glas med på köpet. Jag som har finskt påbrå, med föräldrar som ofta åkte finlandsfärjan över till det gamla hemlandet, har fått ta över den lilla samling Paadar-glas som samlats ihop därhemma.

De här glasen har alltid känts som "de där gamla vanliga glasen", men om jag nu tar en noggrann titt på dem med nya ögon så uppskattar jag den vackra knöggliga designen mycket mer än så!

3 kommentarer:

  1. Jag visste inte att "Finlandia-glasen" var Iittala! alltid lär man sig något nytt!

    SvaraRadera
  2. Men du, jag har ju fått ta över några stycken, ca 10. Hur många resor gjorde de egentligen?

    SvaraRadera
  3. ja, vi måste nog ta och räkna alla glas och reda ut begreppen! fick man ett glas per flaska eller fler? har några glas köpts in separat? man hoppas ju nästan det! :)

    SvaraRadera