måndag 27 februari 2012

Prickrandiga rutor

(Grafit)/Ruta, Upsala-Ekeby, formgiven av Mari Simmulson 1963-64

Jag hade gett mig själv i uppgift att spana efter roliga och vackra vaser på loppisrundor framöver, och på Myrorna i Malmö hittade jag min första: en Mari Simmulson/Upsala-Ekeby. Den har en liten-liten nagg längst ner, men jag köpte vasen för att ha blommor i den, och det kan man ha ändå.

Vackert mönster med prickar och ränder i rutor!

Edit: Nu har jag fått info från Upsala Ekeby-bloggen att denna faktiskt heter Ruta och inte Grafit. I inlägget Grafit/Ruta kan man läsa mer om detta. Stort tack för info!

3 kommentarer:

  1. Så fin, jag har också några av henne.

    SvaraRadera
  2. Tjusig!

    Din vas ingår nog i serien "Ruta" och inte "Grafit". Har gjort ett inlägg med bägge dekorerna i serien här:

    http://www.upsalaekeby.blogspot.com/2009/03/grafitruta-mari-simmulsson.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så jättemycket för info! tur att nån därute har koll, så jag inte far med för mycket osanning! :)

      Radera