onsdag 29 februari 2012

Pomona-familjen

Arabia Pomona, formgiven av Raija Uosikkinen 1965-75

Min Arabia Pomona-samling förökar sig sakta men säkert! Nu har jag 3 stora (svarta vinbär, jordgubbe och hallon) och 4 små (krusbär, körsbär, äpple och plommon). Krusbär och plommon är de senaste tillskotten. Jag tror att jag bara saknar en enda: röda vinbär. Det finns nyare varianter av Pomona som har flera frukter runtom, men dem samlar jag inte på (än i alla fall).

Hallon och körsbär kommer från mammas skåp, och användes som helt vanligt vardagsporslin hemma hos oss. Kanske just därför det är en liten nagg i körsbärsburken.

Alla mina burkar saknar det platta porslinslock som ska ligga på. Har ibland sett att man säljer de här burkarna tillsammans med lock i kork, men de locken är alltså inte original. Tror det blir en för stor utmaning att försöka hitta lösa lock till alla burkarna, så det får nog vara. Jag håller utkik efter röda vinbärs-burken istället!

3 kommentarer:

  1. Stilrena och väldigt söta burkar :)

    //Therese

    SvaraRadera
  2. Jag har förutom krusbärsburken med lock en burk utan lock och frukten på den är helt orange...kanske en persika? Så det finns minst en till förutom den du saknar.

    SvaraRadera
  3. Hoppsan, hej igen...jag tänkte på aprikos, inte persika, men vem vet...

    SvaraRadera